.:. Vítejte na mých stránkách o starověkém Egyptě .:.
ObnovitZákladní údajeŽivotní tepna Nil, povrch, podnebí, Nil, počasíZrození, dětství, škola hrou, stolování, oblékání a móda, bydlení, manželství, smrtZemědělství - Zahradnictví, dřevárenství, dobytek, daně a administrativaLékařství
Literatura, malířství, hieroglyfy, papyrus, objevitel písma, Rosettská deska, egyptologovéSkarab, velká pyramida, egyptský kříž, mumie faraónůCo je to... - mastaba, pyramida, chrám?PyramidyCesta po Nilu - Abú Simbel, Philae, Luxor, Údolí králů, Pyramidová pole v Gíze a jinéHistorie Egypta, důležitá data, dějiny Egypta
Chronologický seznam panovníků, panovníci jednotlivě, kartuše faraónů, Tutanchamon a poklady jeho hrobkyBohové, náboženství, vyobrazení bohů, sošky bohůEgyptské památkyNejkrásnější fotografie EgyptaNovinky aneb píše se...Deník a fotografie z mého putování po Egyptě

Deník z mého putování po Egyptě

| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |

Fotografie z mé cesty po Egyptě

- stránka 6 -

14.10.2003 – 08:15 hod.
Právě jsem se probudila v pohádce. Nemůžu uvěřit! Ale, abych nepředbíhala!
Včera v 7 hodin ráno jsem se nechala vzbudit hotelovou službou, abych se připravila na svůj trip do Dendery. V 7:30 hodin jsme s Mohamedem vyrazili na autobusák a v 8 hodin vyjeli směr Qena (10 EL). Cesta ubíhala pomalu a já byla děsně unavená. Asi po 3,5 hodinách cesty se konečně vynořilo malebné, krásně upravené, čisté městečko Qena. Tam jsme si pronajali taxi za 20 EL a odjeli do 4 km vzdálené Dendery.
Zde se nachází překrásně zachovalý chrámový komplex zasvěcený bohyni Hathor. Byl založen Ptolemaiem IX. a dokončen Ptolemaiem XII., postaven byl z pískovcových kvádrů na zbořeništi mnohokrát přestavěného chrámu, pocházejícího ze Staré říše. Vstup 6 EL. Byla jsem nadšená! Opravdová pohádka. Nechali jsme si za bakšiš vyprávět o dějinách chrámu a provést se každou skulinou, dokonce až na vrcholek samotného komplexu.

Dendera - chrám bohyně Hathor (koptská bazilika)Dendera - chrám bohyně Hathor (na střeše chrámu)

Strávili jsem zde dvě hodiny, a pak odjeli naším taxíkem zpět do Qeny, na autobus, který přijel asi 15 minut po 14-té hodině. Byla jsem tak unavená, že jsem skoro celou cestu, která trvala neuvěřitelné čtyři hodiny, prospala. Když jsme dorazili zpět, šli jsme se odhlásit z hotelu. Já pak koupila pár dalších dárků pro rodinu, navečeřeli jsme se, a pak odjeli do El-Gouny.
Mohamed mi zaplatil pokoj v hotelu, o kterém se mi ani nezdálo! Hotel se jmenuje Turtle's Inn, noc stojí 150 EL/osoba a je přímo na pobřeží Rudého moře. Jsem happy! Připadám si jako v pohádce. Pokoj má vlastní klimatizaci, televizi, ledničku, trezor, kosmetický kout s velkým zrcadlem, překrásnou koupelnu... Co víc si přát? :o) Jsem Mohamedovi strašně vděčná za to, co pro mě dělá!
V 9 hodin mě má vyzvednout a jdeme na snídani, která je v ceně. Jsem zvědavá, co bude, ale jsem přesvědčená, že to bude super! Do 12-ti hodin musím opustit pokoj. Nechám bágly na recepci, protože chceme celý den zůstat na pláži a v noci (30 minut po půlnoci) odjíždíme do Caira nějakým VIP busem za 50 EL. Odtamtud bychom měli pak jet do Alexandrie.
Bude 9 hodin, musím se připravit na snídani.

El Gouna - Marina resort (hotel Turtle's Inn)El Gouna - Marina resort (hotel Turtle's Inn - můj pokoj)

23:45 hod.
Mňam! Snídaně byla úžasná! Formou švédských stolů jsem mohla sníst, co jsem chtěla. Dala jsem si jam s jahodami a meruňkami, pečivo, koláček, džus, kousíček salámu, sýru a zeleninu. Byla to dobrůtka! Pak jsem se šla na pokoj převléct do plavek a bágl jsem uschovala na recepci.
Mohamed domluvil s nějakým svým kamarádem, že nás na motorovém člunu převeze na pláž. Byla to super jízda! Ještě nikdy jsem na motorovém člunu nejela :o) El Gouna - na motorovém člunu
Pak jsem se celý den slunila a koupala v Rudém moři. Byla to lahoda. Moře bylo fakt úžasné! a kolik rybiček v něm bylo. Malé i velké, žluté i červené, či strakaté. Nádhera!
Z pláže jsme odcházeli kolem 16-té hodiny. Mohamed mi pak ještě zaplatil projížďku na velbloudovi. Wow! To byla ale jízda :o) Pak jsme se loďkou přeplavili zpět. V hotelu mi půjčili klíče od pokoje, tak jsem si dala pořádnou sprchu.
Potom jsme šli do restaurace sníst něco malého. Dala jsem si jakési egyptské jídlo, jehož název si už nepamatuju, ale byly to zase nějaké těstoviny, zapečené jako žemle... Neumím to ani pořádně popsat. Bylo to celkem dobré, ale moc syté.
Na zpáteční cestě z restaurace jsme potkali Mohamedového kamaráda z rána. Vzal nás do mořského akvária. El Gouna - pláž Byla to nádhera! Všude byla spousta překrásných pestrobarevných ryb a rybiček. Dokonce byl v jedné místnosti i krokodýl. V jiné pak zase želvy (jednu jsem měla dokonce i v ruce :o)) a hadi. Moc s mi to všechno líbilo. Pak nás vzal ještě do restaurace na drink a šíšu. Zkusila jsem ji kouřit, dvakrát jsem si potáhla a nechala jsem toho. Nic pro mě :o) Byla jsem tak unavená, že jsem tam nakonec usnula :o)))
Pak jsme museli zpět na hotel pro bágly, protože v 00:30 hodin nám jede autobus do Káhiry.
Jinak, co se týče toho, jak se cítím, tak je to zatím pořád stejné! Mívám občas šílené bolesti břicha a žaludku. Dá se říct, že až skoro křeče! A mám pořád šílený průjem a nafouklé břicho, jako by mi do něj zašili balón. Snad doma bude vše OK.

Alexandrie - pevnost Qait Bey15.10.2003 – 19:00 hod.
V 6 hodin ráno jsem dorazili do Káhiry. Byla jsem hrozně unavená, protože v buse se strašně špatně spalo. Myslela jsem, že trip do Alexandrie nepřežiju.
Dorazila jsem s Mohamedem na nádraží a nechali jsme si v úschovně bágly. Pak jsme vlakem odjeli do Alexandrie.
Je to metropole založená Alexandrem Velikým r. 331 př. n. l. po osvobození Egypta Římany od perské nadvlády. Přestože je Alexandrie velice starým městem, do dnešní soby se z její minulosti dochovaly jen ojedinělé trosky. Z legendárních římských a ptolemaiovských budov zbyly leckdy jen portály či vstupní brány napovídající, že zde kdysi stály opravdové skvosty.
Alexandrie - mešita Abu el Abbas MursiJako první jsme navštívili pevnost Qait Bey, která byla postavená na základech bájného majáku na ostrově Faros. Maják, jeden ze sedmi divů světa, byl postaven za vlády Ptolemaia Filadelfského okolo r. 279 př. n. l. Byl chloubou Alexandrie. Byl vysoký 150 m, uvnitř měl přes 300 místností ve čtvercovém podlaží, ze kterého stoupalo vzhůru dvojité spirálovité schodiště přes druhé patro osmiúhelníkovitého půdorysu a válcové třetí patro do horní místnosti s majákovým světlem. Stavba byla korunována sochou Poseidona. Je to opravdu překrásná stavba s výhledem na Středozemní moře. Vstup 6 EL.
Byli jsme zde asi 2 hodiny, a pak jsme jeli k mešitě Abu el Abbas Mursi, která je vzdálena 1 km na jih od pevnosti Qait Bey. Alexandrie - římský amfiteátrJe to nejmonumentálnější mešita v Alexandrii, postavena Alžířany v r. 1797 nad hrobkou muslimského svatého z 13. století. Má čtyři vzdušné dómy a vysoké štíhlé minarety. Dovnitř jsme nešli, protože tam byla zrovna nějaká mše.
Mezi mešitou a pevností se nachází také památních neznámého vojína v antickém stylu. Ten jsem si však prohlédla jen za jízdy minibusem, protože nemělo smysl tam stavět :o)
Dále jsme pak pokračovali směr Římský amfiteátr. Byla jsem zklamaná :o( Nejen, že tam není nic moc k vidění, ale nechtěli mi uznat POPRVÉ mou studentskou kartu a musela jsem zaplatit plné vstupné 6 EL místo polovičního 3 EL :o)) Římské divadlo je jediné římské divadlo v Egyptě. Má 13 mramorových teras, které jsou v perfektně zachovalém stavu a tvoří půlkruh kolem arény.
Z divadla jsme jeli shlédnout Pompejův pilíř. Je to mohutný 30 m vysoký obelisk z růžové žuly, který Křižáci chybně přisoudili Pompeiovi. Vstup 3 EL.
Alexandrie - Pompejův pilířAlexandrie - vstupenka do římských katakomb Kom el ShuqafaNaše poslední zastávka byla v římských katakombách Kom el Shuqafa, kde je největší římské pohřebiště v Egyptě. Je zde množství hrobek a pohřebních místností, které byly seřazeny do tří řad. Původně byly vytesány do skály jako rodinné hrobky, ale příležitostně rozšířeny, takže se do nich vešlo až 300 těl. Katakomby byly objeveny zcela náhodně v r. 1900, kdy se povoz tažený oslem náhle probořil jejich stropem. Spodní patra jsou zaplavena vodou. Hrobky jsou opravdu překrásné a jsou v nich nádherné zachovalé malby. Bohužel jsem zde nesměla fotit :o( Vstup 6 EL.
Původně jsem tuto prohlídku neměla v plánu, ale nakonec jsem ji podnikla a nelituji toho, protože to opravdu stálo za to. Odtamtud jsme jeli zpět k pobřeží Středozemního moře, kde jsme si dali malý odpočinek a taky něco snědli v restauraci.
Středozemní moře není zdaleka tak krásné jako Rudé. Je strašně špinavé a smrdí.
Pak jsme jeli už na nádraží. V 17 hodin nám jel vlak zpět do Caira. Teď právě sedím ve vlaku a dělám zápis. Myslím, že každou chvíli budeme v Káhiře. Zbývá mi už jen pár hodin na to, abych i užila zemi svých snů. Za pár hodin už budu sedět v letadle a na vše jen vzpomínat. Nechce se mi odtud, ale musím. Vím, že jednou se sem určitě vrátím, že zde nejsem naposledy!

16.10.2003 – 00:45 hod.
Co Caira jsme dorazili ve 20 hodin. Z nádraží jsme jeli k Nilu a Mohamed nám zaplatil dvě projížďky na felúce. Byla jsem šťastná jako nikdy! Můj sen se naplnil! Zvládla jsem to! Nemůžu uvěřit!
Kolem půlnoci jsme odjeli na letiště autobusem č. 356 (s klimatizací). Pak nastalo těžké loučení :o( Bylo mi líto, že to všechno končí! Ale nebrečela jsem. Na oplátku jsem Mohameda pozvala do ČR, ať se někdy přijede podívat, že Alexandrie - Středozemní mořebude mým hostem. Tak snad se ještě někdy uvidíme! Naposledy jsme se objali a já opustila terminál a šla se odbavit. Trvalo to trošku déle, ale konečně jsem uvnitř haly. Letadlo letí ve 02:05 hodiny. Teď už čekám, až začnou pouštět dovnitř. Ale ještě předtím letím na pee-pee :o) Taky jsem se setkala znova s Adélou.

17:20 hod.
V letadle mi bylo nějak zle. Jídla jsem se moc nedotkla. Byla brokolice, kuře, bramborová kaše, kompot, dezert, pečivo, sýr, máslo a cokoli k pití. Celý let jsem prospala. Probudila jsem se až v Praze, když jsme přistávali. Odbavené jsme byly rychle. Pak mi Adéla řekla, že mě její otec zaveze na výpadovku na stopa. Celkem se mi to šiklo, a tak jsem souhlasila.
Venku byly jen 4 °C! Myslela jsem, že umrznu! Ale naštěstí jsem přežila. Chytla jsem si stopa a kolem poledne jsem byla doma.
Myslím, že Tutanchamonova kletba se ke mně vrátila. Je mi strašně zle, pořád sedím na WC a mám šílené horečky :o( Snad to brzy přejde!

A jaké jsou mé závěrečné dojmy?
Egypt je nádherná země, plná překrásných míst a koutů. Miluji jeho starověkou kulturu. Šílená je zde doprava. Auta jezdí ve všech směrech, troubí a navzájem se předhání. Tachometry jim vůbec nefungují. Mezi tím vším pobíhají splašeně lidé. Jezdí tady snad vše, co má čtyři kola a volant, i když se to mnohdy podobá plechovce :o) Lidé jsou zde moc hodní, i když pár vyjímek se najde. Jsou vstřícní a rádi vám pomůžou.
Největší dojem na mě zanechaly jejich veličenstva pyramidy. Jsou tak obrovské a nádherné. Prostě okouzlující! Úžasná je také projížďka kočárem k koňmi nebo plavba na felúce po Nilu. Je to moc romantické a člověk toho hodně vidí.
Nejvíce jsem byla zklamaná z chrámu v Esně. Stálo mě tolik práce a úsilí se tam dostat a vesměs zde není nic k vidění :o(
Myslím, že Egypt určitě ještě navštívím. Už kvůli těm úžasným pyramidám!