.:. Vítejte na mých stránkách o starověkém Egyptě .:.
ObnovitZákladní údajeŽivotní tepna Nil, povrch, podnebí, Nil, počasíZrození, dětství, škola hrou, stolování, oblékání a móda, bydlení, manželství, smrtZemědělství - Zahradnictví, dřevárenství, dobytek, daně a administrativaLékařství
Literatura, malířství, hieroglyfy, papyrus, objevitel písma, Rosettská deska, egyptologovéSkarab, velká pyramida, egyptský kříž, mumie faraónůCo je to... - mastaba, pyramida, chrám?PyramidyCesta po Nilu - Abú Simbel, Philae, Luxor, Údolí králů, Pyramidová pole v Gíze a jinéHistorie Egypta, důležitá data, dějiny Egypta
Chronologický seznam panovníků, panovníci jednotlivě, kartuše faraónů, Tutanchamon a poklady jeho hrobkyBohové, náboženství, vyobrazení bohů, sošky bohůEgyptské památkyNejkrásnější fotografie EgyptaNovinky aneb píše se...Deník a fotografie z mého putování po Egyptě

Deník z mého putování po Egyptě

| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |

Fotografie z mé cesty po Egyptě

- stránka 4 -

7.10.2003 – 07:10 hod.
Včera jsem jaksi nestihla udělat zápis :o)
Ráno v 6 hodin mi přišla SMSka od Mohameda, že je už tady, protože vlak přijel dřív. Myslela jsem, že mě trefí šlak. Zrovna jsem totiž vstávala :o) Hodila jsem na sebe hadry a šla ho vyzvednout. Oči jsem měla ještě napůl zalepené, takže jsem sotva lezla a vůbec nevnímala, co do mě hustí :o)Vápencové hory v Údolí králů
Ubytoval se v pokoji vedle nás. Domluvili jsme s na 8 hodin a vyrazili na náš trip. Mohamed domluvil přejezd přes řeku a taxi na celý den za 30 EL/3 osoby, což bylo super.
Nejdříve jsme se rozjeli do Údolí králů. Přivítaly nás překrásné vápencové hory. Vstup byl 15 EL/3 hrobky. Focení bylo zakázáno, ale skoro všude jsme hlídače ukecali :o) Vybrali jsme si každý jednu hrobku.
Já chtěla navštívit hrobku Sethiho I., ale nebyla otevřená, tak jsem zvolila hrobku Thutmose III. Je nejvýše položenou hrobkou, schovanou vysoko ve vápencových skalách a přístupnou pouze po žebřících. Nejdříve jsme tedy stoupali nahoru po šílených schodech, pak zase klesali dolů po jiných. Hrobka je krásně vyzdobená a na konci je nádherný dřevěný sarkofág.

Před hrobkou Thutmose III.Hrobka Thutmose III. - sarkofág

Druhou hrobku si vybrala Adéla. Chtěla jít do hrobky Ramesse II., ale také byla zavřená, tak jsme šli do hrobky Ramesse III. Nádherná hrobka! Byla jsem unešená! Všude byly překrásné malby!
Hrobka Ramesse III.A jako poslední si zvolil Mohamed hrobku Merenptah – krále XIX. dynastie, která je hluboká 80 m. Opravdu krása! Nemám slov! Na konci byl opět uložen i kamenný sarkofág.
Z Údolí králů jsme jeli do Dér el Bahrí – do chrámu královny Hatšepsut. Vstup 6 EL. Přivítal nás krásný chrámový komplex se třemi terasami. První terasa s druhou je spojena rampou, po jejíchž stranách je krytá sloupová síň s 2 x 22 sloupy. Z druhé na třetí vede další rampa s podobnou síni, ale s 2 x 44 sloupy. Třetí terasu lemuje dvojitá kolonáda s 84 sloupy. Na západní straně je kaple bohyně Hathor s 24 sloupy. Na východní straně je kaple boha Anupa s 12 sloupy a otevřený sluneční chrám s mohutným podstavcem pro obelisk. Moc se mi tam líbilo.

Plánek hrobky Thutmose III.Planek hrobky Ramesse III.

Planek hrobky Merenptah

Další naše cesta vedla k Ramesseu. K troskám mohutného chrámu Ramesse II. v západních Thébách. Nešli jsme ale dovnitř, protože zde není nic moc k vidění. Ale hodný policista mě nechal zajít téměř až před chrám, ať si ho můžu alespoň vyfotit :o) a nic za to nechtěl – žádný bakšiš.
Dále jsme pak pokračovali do Údolí královen, vstup 6 EL/3hrobky. Otevřeny byly pouze 3 hrobky, ale opravdu nádherné. Byla jsem okouzlena snad více než v Údolí králů.

Chrám královny Hatšepsut - kaple bohyně Hathor (socha Hathor)Chrám královny Hatšepsut

RamesseumHrobka Kha-Em Wast - Údolí královen

Nejdříve jsme navštívili hrobku královny Titi, manželky jednoho z Ramesseovců. Vyfotila jsem pár fotek a šli jsme dál. Do hrobky prince Amonherkhopshep, syna Ramesse III., který zemřel ve věku 9 let. Velice pěkně jsou zachovalé nástěnné malby, znázorňující, jak Ramesse představuje Amona různým bohům a připravuje ho na život faraóna. Byla to snad nejkrásnější hrobka, jakou jsme viděli. Ty překrásné malby! Za bakšiš jsem udělala několik fotek. A poslední hrobka, která byla otevřená a kam jsme šli, byla prince Kha-Em Wast. Nádhera!
Z Údolí královen jsme jeli k Memnónovým kolosům. Sochám vysokým 18 m, zpodobňujících faraóna Amenhotepa III. Překrásné!
Memnónovy kolosyNakonec jsme se ještě jeli podívat do dílny s papyrusy, kde nám předvedli výrobu papyru.
Pak jsme jeli zpět. Nechali jsme se převést na druhý břeh a šli do hotelu. Po malé pauze – sprše – jsme vyrazili na procházku. Adéle se opět nechtělo, tak zůstala v hotelu. Já a Mohamed jsme se šli projít. Byli jsme v jedné pravé egyptské restauraci na košeri, pak si vzali hodinovou projížďku kočárem po městě a potom na loďce – felúce – po Nilu (další hodinu). Byla to nádhera! Slovy nepopsatelná. Byla jsem moc happy! Večer jsme šli znova do restaurace. Tentokrát do McDonald’s, a pak si naposledy udělali ještě jednu projížďku kočárem. Potom jsme se vrátili do hotelu.
Ráno jsme s Ady vstaly v 6 hodin a za 45 minut jsme se potkaly na recepci s Mohamedem. Odešli jsme na nádraží a v 7:15 hodin vyrazili vlakem do Asuánu.
Myslím, že za 2 hodiny, možná i za jednu, tam už budeme.

Asuán8.10.2003 – 23:50 hod.
Do Asuánu jsme dorazili kolem 10-té hodiny. Asuán je od Káhiry vzdálen jižně 904 km (184 km jižně od Luxoru). Je to nejjižnější město v Egyptě. Po léta bylo hlavním městem Horního Egypta, hraničním městem, křižovatkou karavanních cest s bohatými trhy a bazary, po nichž putovaly velbloudí a sloní karavany obtěžkané zlatem, slonovinou, kořením, oblečení, exotickým zbožím a otroky z Núbie, Súdánu a Etiopie.
Opět se kolem nás seběhli naháněči a nabízeli jeden hotel za druhým. Zaujal nás Arab z hotelu Noorhan.
Dostaly jsme s Adélou úžasný pokoj – obrovský, s vlastní velkou koupelnou, větrákem a klimatizací za 15 EL/osoba/1 noc. A Mohamed dostal kousek od nás také svůj pokoj.
Ještě ten den jsme si zamluvily výlet na další den do Abú Simbel za 40 EL. Pak jsme odjeli na prohlídku ostrova Philae, kde se nachází chrámový komplex zasvěcen bohyni Eset, který byl přenesen ze svého původního místa (ostrov Philae) na ostrov Agilka, aby byl zachráněn před zatopením vodami přehrady. Akce proběhla pod patronací UNESCO v letech 1963 – 1968 za spolupráce 48 států. Samotný chrám pochází z období XXX. dynastie a stal se posledním útočištěm egyptských kněží a egyptského náboženství. Chrám bohyně Eset - Philae
Cesta na loď taxíkem nás stála 10 EL/celé auto, loď směrem tam jsme měli gratis, protože jsem se "vetřeli" k japonským turistům a zpět 10 EL, protože nám Japonci ujeli a my si museli pronajat vlastní loď :o) Vstup byl 10 EL.
Byla to fakt nádhera! Slovy se to nedá popsat. Strávili jsme tam dohromady asi dvě až tři hodiny. Z Philae nás pak zavezla policejní hlídka do města, protože jsme nikde nemohli sehnat taxi. Byla to super jízda na kapotě staré rachotiny :o)
Kitschner's island - botanická zahradaPak jsme si pronajali felúku za 20 EL a vydali jsme se na Kitschner’s island, kde je překrásná botanická zahrada. Vstup byl 5 EL. Byli jsme tam až do zavírací doby, což bylo asi v 18 hodin. Při plavbě zpět jsme jeli i kolem ostrova Elephantine, který je takto pojmenován pravděpodobně po několika obřích balvanech vystrkujících své "hřbety" nad hladinu Nilu a připomínajících nápadně slony.
Večer Adéla zůstala opět v hotelu a já vyrazila s Mohamedem ven. Šli jsme do restaurace na skvělé egyptské jídlo – Kofta. Byly to jakési čtyři válečky mletého hovězího masa na misce se zeleným salátem, rajčatový salát se zelenou okurkou, dresing a pšeničný egyptský chléb. Výborné! Pak mě Mohamed ještě vzal na projížďku kočárem. Večer jsme pak šli zpět do hotelu. Já ale vůbec nespala.
O půl třetí jsem vzbudila Adélu na zájezd do Abú Simbel. Dala jsem si sprchu a ve 4 hodiny jsme se pak všichni sešli dole na recepci.
Chrám Ramesse II. - Abú SimbelCesta do Abú Simbel trvala asi 3,5 hodiny. Jeli jsme v minibusu pro 12 lidí. Bylo to znavující, zvláště pak, když jsem více jak 24 hodin nespala. Na místo jsme dorazili o půl osmé a do 9 hodin jsme měli čas na prohlídku. Vstup 19,50 EL! Ale stálo to za to!
Abú Simbel je od Asuánu vzdálen 280 km směrem na jih a od Súdánu ho dělí jen překrásně čisté Násirovo jezero.
Chrám je zasvěcen faraónu Ramesse II. Byl vytesán do skály. Ramesse II. si zde nechal zřídit dvě svatyně. Jedna byla zasvěcená thébskému bohu Amonu-Re a heliopskému Re-Harechte. Průčelí zdobí čtyři kolosální sochy Ramesse II., vysoké 10 m. V podnoží jsou sochy členů faraónovy rodiny. Druhá svatyně stojí hned vedle první a je zasvěcena bohyni Hathor. V průčelí je 6 soch vysokých 10 m. Čtyři znázorňují Ramesse II. a dvě jeho královnu Nefertari. Uvnitř chrámu Ramesse II. - Abú Simbel
Chrám byl v r. 1964 díky záchranné akci UNESCO, na které se podílelo mnoho států z celého světa, vyzdvižen z nilského údolí před vzdouvajícími se vodami Velké asuánské přehrady o 65 m výškových. Tento obří projekt stál okolo 40 miliónů USD. Okolí chrámu i jeho poloha byla přesně zachována, což si vyžádalo stavbu umělého betonového kopce s dutým vnitřkem. Celý projekt, který započal koncem r. 1963, trval přes 4 roky. V lednu r. 1966 byl položen základní kámen "nového" chrámu. Inaugurace proběhla 22. 9. 1968. Dokončovací práce trvaly do r. 1972. Původní místo, na kterém stál déle než 3000 let, zmizelo pod vodami Asuánské přehrady.
Transport dvou údolních chrámů v Abú Simbel a jejich záchrana před zatopením vodami Velké asuánské přehrady si vyžádaly nesmírné úsilí a finanční náklady. Celý proces proběhl v 6-ti fázích:Chrám Ramesse II. - Abú Simbel
1) Odstranění skály v okolí chrámů, 30 m výškových stěny nad chrámy, 40 m pod nimi a poddolování do hlouby 8 m.
2) Vystavění 25 m vysoké hráze, která měla za úkol zadržet stoupající vody přehrady během operace.
3) Demontáž chrámů do 1036 bloků, z nichž některé vážily až 30 tun. Separace kvádrů byla velmi náročná vzhledem ke křehkosti pískovcovitého materiálu, který se snadno rozpadal. Leckdy bylo nutno řezat ručně.
4) Očíslování a transport kvádrů o celkové hmotnosti 11 500 tun u Velkého chrámu a 3 500 tun u Malého chrámu.
5) Přesná montáž se zachováním orientace i vzájemného postavení obou památek. Bloky byly upevňovány na zvláštní betonovou konstrukci. Násirovo jezero - Abú Simbel
6) Uvedení celkového vzhledu chrámu i jeho okolí do původního stavu pomocí betonu, který vzhledem napodoboval barvu i charakter skály.
Z Abú Simbel jsme pak jeli zpět do Asuánu. Cestou jsme v poušti viděli pravou nefalšovanou fatamorgánu. Všude byl jen písek a poušť a nejednou se na něm objevila voda. Ale ve skutečnosti tam žádná nebyla. Byl to jen přelud, vidina, kterou způsobil velký žár slunce. Písek se pod touto velkou teplotou zahřeje a jakoby se vypařuje. Způsobuje ve vzduchu vlnění, což vypadá, jako by na povrchu byla voda :o)
V hotelu jsem si pak dala sprchu a pozvala Ady a Mohameda do restaurace na Koftu. Večer jsme pak šly s Ady ven – shoppingovat. Konečně jsem ji dostala pryč z hotelu. Neustále na nás všichni pokřikovali, jak jsme krásně atd. A asi 20x jsem dostala nabídku k sňatku :o) Pak mě jeden Egypťan tetoval na prostředníček (gratis). Vypadá to krásně. Jsem zvědavá, zda to vydrží alespoň do mého návratu domů.